Drinkgelagen en vagebonden in de poëzie van Khomeini

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als Kunst & Cultuur, Literatuur, Politiek & Samenleving, Religie & Zingeving

Wetenschap

Ayatollah Khomeini (1902-1989) is vooral bekend als oprichter van de Islamitische Republiek Iran. Zijn doodvonnis in 1989 tegen de Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie bepaalde het beeld van hem als een strenge fundamentalist. Maar Khomeini was ook een kluizenaar en dichter die over onvoorwaardelijke liefde en wijn schreef. Mystiek en poëzie zijn twee belangrijke aspecten van zijn persoonlijkheid, ook al worden die door zijn politieke denkbeelden overschaduwd.

Gepubliceerd in 2008/3 Khomeini’s erfenis 1979-2009

Ayatollah Khomeini’s interesse in de mystiek van de islam begon al tijdens de eerste periode van zijn studies in de religieuze stad Qom. De islamitische mystiek biedt een individu de mogelijkheid om zich zonder enige bemiddeling te verenigen met het goddelijke. De mysticus moet zich zuiveren van lage hartstochten en zijn belangen en interesses van de wereld afsnijden. Zo kan hij de eenwording met God bereiken. Het doel van een mysticus is immers de eenwording met het goddelijke waarna hij, gezuiverd van al zijn menselijke eigenschappen, de gemeenschap kan leiden.

Voor Khomeini was het idee van een mystiek leiderschap aantrekkelijk, omdat het hem in staat zou stellen om de koran, de overleveringen en de heilige wetten zelfstandig te interpreteren, en als de leider van de gemeenschap te functioneren. Zijn interesse voor poëzie heeft direct te maken met de islamitische mystiek. De Perzische poëzie is al sinds de elfde eeuw het medium bij uitstek voor het vertolken van mystieke ideeën. De mystici gebruikten diverse poëtische vormen om complexe mystieke begrippen en gedachten aan hun lezers over te brengen. Khomeini plaatste zich als dichter in deze mystieke traditie van Perzië. Khomeini’s gedichten vormen een belangrijk deel van zijn oeuvre, vooral omdat hij hierin de mystieke kant van zijn persoon toont. In zijn gedichten en mystieke verhandelingen lijkt hij een andere persoon, die ver van fundamentalistische gedachten afstaat.

Over zijn poëzie schrijft zijn biograaf Moin: ‘His poetry is significant because it shows how deeply his mysticism is enshrined in his own world of personal experience. As a mystic he is imaginative, tender and gentle, touching upon the ethereal world. He is compassionate and even “avoids killing flies, instead gently persuading them with the fringe of his cloak to fly away.”‘

Verder lezen? Dit nummer is helaas uitverkocht, maar u kan het nummer binnenkort digitaal aankopen via de webshop.

Asghar Seyed-Gohrab

Asghar Seyed-Gohrab is voorzitter van de sectie Perzische taal- en cultuur van de Universiteit Leiden. Hij is lid van de jonge Akademie van de Koninklijke Nederlanse Akademie van Wetenschappen (KNAW) (ZemZem 2008/3).

More Posts

Door Asghar Seyed-Gohrab

Asghar Seyed-Gohrab is voorzitter van de sectie Perzische taal- en cultuur van de Universiteit Leiden. Hij is lid van de jonge Akademie van de Koninklijke Nederlanse Akademie van Wetenschappen (KNAW) (ZemZem 2008/3).

Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in ZemZem!

Vaste lezer worden? U kunt in onze webshop een jaarabonnement afsluiten (22,50 per jaar). Ook kunt u hier losse nummers bestellen.