Actuele en uiteeenlopende films laten zien aan een breed publiek: dat is de missie van Film Fest Gent. Het festival draait van 10 tot 21 oktober 2023 op verschillende plekken in de stad. Voor deze 50ste editie is een boeiend filmprogramma samengesteld waarin films van over de hele wereld te zien zijn, dus ook uit het Midden-Oosten. ZemZem maakte een selectie.
Rauwe omgeving
About Dry Grasses (Nuri Bilge Ceylan, 2023) speelt zich af in het koude en soms onherbergzame Oost-Anatolië, waar een ongelukkige leerkracht een ethisch discutabele relatie aangaat met een van zijn leerlingen. In deze indringende film schetst Ceylan het beeld van een misantrope man die zijn eigen leven heeft opgegeven en zijn heil zoekt in het leven van anderen. Dit alles speelt zich af tegen het decor van de rauwe natuur en een omgeving die het hem niet altijd makkelijk maakt.
Eerder tipte ZemZem al Costa Brava, Lebanon (Mounia Akl, 2021), die draaide op het Movies That Matter Festival in 2022. In deze film laat een Libanese familie alles achter in Beiroet, om op het platteland van de rust te kunnen genieten. Maar op een dag komt er een vuilstortplaats naast hun huis te liggen. Dit zet alles op zijn kop en zorgt voor de nodige frictie binnen het gezin. De documentaire Dancing on the Edge of a Volcano (Cyril Aris, 2023) legt de bewogen totstandkoming van Costa Brava, Lebanon vast: de filmmakers kregen namelijk te maken met de explosie in Beiroet, de COVID-19-pandemie en de Libanese hyper-inflatie.
About Dry Grasses and Costa Brava, Lebanon zijn twee films die ieder op hun eigen wijze de soms ingewikkelde intermenselijke relaties portretteren tegen de achtergrond van hun omgeving.
Vrouwen
Shayda (Noora Niasari, 2023) en Inshallah a Boy (Amjad Al Rasheed, 2023) gaan beide over moeder-dochterrelaties. Shayda vertelt het verhaal van een moeder die wil voorkomen dat haar gezin terug moet keren naar Iran, wanneer haar man zijn studie in Australië heeft afgerond. Ze vertrekt samen met haar jonge dochter naar een opvangtehuis voor vrouwen, maar kan op weinig steun uit de Iraanse gemeenschap rekenen.
In de Jordaanse film Inshallah a Boy verliest Nawal onverwacht haar man en blijft alleen achter met hun dochtertje. Dit is het begin van haar persoonlijke strijd om zich staande te houden: ze wordt al snel geconfronteerd met ongelijke man-vrouw-verhoudingen, die niet in haar voordeel als alleenstaande moeder werken. Inshallah a Boy is een verhaal over vrouwen en hun positie in de wereld.
Animatie
In de zesdelige documentaireserie Draw for a change portretteren vrouwelijke regisseurs cartoonisten en de maatschappelijke rol die ze vervullen: het scheppen van orde in de soms onoverzichtelijke werkelijkheid. De aflevering Syria (Behind the Lines) (Alaa Amer en Alisar Hasan, 2023) neemt een kijkje in het leven van een Syrische cartooniste. Op 17 oktober wordt deze documentaire, samen met een van de andere afleveringen, over een Mexicaanse cartooniste, besproken in het aftertalk-programma van het Film Festival Gent.
Hoe animatie bewust als middel ingezet kan worden is ook filmmaker Sepideh Farsi niet vreemd. In haar geanimeerde documentaire La Sirène (2023) keert ze terug naar Abadan, de havenstad waar ze als tiener heeft gewoond en die in de jaren tachtig ten tijde van de Irak-Iranoorlog werd overgenomen door geweld. De animatiestijl maakt enerzijds dat het geweld in het verhaal minder dichtbij komt. Tegelijkertijd zorgen de animatiestijl en het kleurgebruik voor een bepaalde intimiteit die bijdraagt aan het persoonlijke verhaal dat verteld wordt. Hoewel Farsi’s keuze voor animatie voornamelijk artistiek was, was hij ook praktisch: Farsi is in 2009 toegang tot het land ontzegd.
In zijn documentaire Critical Zone (Ali Ahmadzadeh, 2023) levert de eveneens Iraanse Ali Ahmadzadeh stevige kritiek op het huidige regime en de staat van zijn land. De in het geheim opgenomen documentaire portretteert Teheran en volgt de nachtelijke beslommeringen van een drugshandelaar met een groot hart.