In het Cobramuseum in Amstelveen is de tentoonstelling Het Andere Verhaal te zien, met meer dan honderd stukken moderne en hedendaagse kunst uit Marokko en de Marokkaanse diaspora. Judith Naeff bezocht de tentoonstelling en reflecteert op de dilemma’s waar de samenstellers van een dergelijke tentoonstelling mee te maken krijgen.
Gepubliceerd in 2022/1 Er was eens…
Het Andere Verhaal: Kunst uit het Marokkaanse Modernisme, luidt de volledige titel van de tentoonstelling in Amstelveen. Gastcurator Abdelkader Benali, die naast bekend schrijver en columnist ook kunstverzamelaar is, legt tijdens de feestelijke opening met livestream uit dat Marokko in Nederland geassocieerd wordt met Marrakesh, Fez, couscous en tajine. ‘Met deze tentoonstelling wil ik een ander verhaal vertellen: het verhaal van de moderniteit en hoe die op andere plekken dan het Westen wortel heeft geschoten,’ aldus Benali. Maar hoe vertel je zo’n verhaal?
De tentoonstelling verweeft twee benaderingen. Het midden van de zaal is chronologisch in drie vakken verdeeld, met schilderijen uit drie periodes van de recente Marokkaanse geschiedenis: de periode direct na de onafhankelijkheid (1956), de jaren van lood onder Hassan II (1961-1999) en de periode na zijn dood, toen er weer meer mogelijk werd voor kunstenaars. Daaromheen liggen zalen die niet chronologisch, maar thematisch van aard zijn: taal, het lichaam, migratie, of die nieuwe bewegingen in de kunsten signaleren, zoals de opkomst van kunstfotografie of de ‘school van het noorden’ over de beweging rond de kunstacademie van Tétouan.
Verder lezen? Bestel het nummer in onze webshop.