Filmstills, posters en afbeeldingen van sterren uit de ‘gouden jaren’ van de Egyptische cinema (de jaren 1930 tot 1960) verschijnen op tal van Egyptische Facebookgroepen met als doel om de ‘goeie oude tijd’ in herinnering te brengen. Ze circuleren om het verloop van het verleden te betreuren en vertegenwoordigen een nostalgisch sentiment, een verzuchting om wat er in de tussentijd is gebeurd met de Egyptenaren.
Gepubliceerd in 2020/1 Gender en seksualiteit
De vraag ‘wat is er toch gebeurd met de Egyptenaren?’ raakt een gevoelige snaar bij een groot deel van de Egyptische middenklasse. Ze geeft een weemoed weer over het veronderstelde bestaan van ‘de echte Egyptenaar’. In dit essay onderzoek ik posts op sociale media om na te gaan hoe deze vraag online wordt ingevuld. Ik richt me op de afbeeldingen van vrouwelijke bekendhedenen de verschillende manieren waarop zij onder de aandacht worden gebracht. Waar de vrouwelijke Egyptische ster ooit een moderne, kosmopolitische diva met rode lippenstift en onthullende kledij was, is zij nu eerder een discrete, berouwvolle dame: een ta’iba. Deze ta’ibat voldoen echter niet aan het stereotiepe beeld van de onderdrukte vrouw die bevrijd dient te worden – om te refereren aan de titel van Lila Abu-Lughods boek Do Muslim Women Need Saving? Integendeel, ze worden voorgesteld als moderne, maar evenzeer vrome islamitische vrouwen. Precies deze ontwikkeling in het beeld van de Egyptische vrouw van diva naar berouwvolle en discrete dame zal ik hier bespreken door wat dieper in te gaan op de vraag ‘wat is er nu precies gebeurd met de Egyptische vrouw?’ op Facebook.
Verder lezen? Bestel het nummer in onze webshop.