Gepubliceerd in 2019/2 Taal
Dit jaar gaat de prestigieuze Grote Prins Claus Prijs naar de Soedanese kunstenaar Kamala Ibrahim Ishag (geb. 1939). Als een van de eerste vrouwen die afstudeerden aan de Hogeschool voor de Kunsten in Khartoem, vormde zij een pionier in Afrikaanse beeldende kunst. Op 31 oktober opent de eerste solotentoonstelling van Kamala Ibrahim Ishag in Nederland, getiteld Women in Crystal Cubes in de Prins Claus Fonds Galerie in Amsterdam. Judith Naeff belde haar op in Soedan om te praten over haar kunst, de actualiteit in Soedan en haar tentoonstelling. Terwijl ze geduldig de slechte telefoonverbinding trotseerde, wees de levendige tachtigjarige resoluut alle gekunstelde verbanden tussen haar artistieke thema’s en recente politieke ontwikkelingen van de hand.
Ishag was verbonden aan de ‘Khartoemschool’, die een moderne artistieke identiteit formuleerde voor de net onafhankelijke natiestaat, voortbordurend op zowel de Arabische als Afrikaanse tradities in het land. In 1976 keerde Ishag zich af van de nadruk die de Khartoemschool legde op erfgoed en het bijbehorende door mannen gedomineerde wereldbeeld. Ze was medeoprichter van wat de Kristalistische Groep zou gaan heten. Die beweging verwierp de essentialistische opvatting van cultuur die postkoloniale kunst en cultuur van die tijd kenmerkte: de zoektocht naar wat typisch Soedanees was. In plaats daarvan benadrukten de Kristalisten de meerduidigheid van de wereld, zoals een kristal met zijn transparantie en vele reflecties. Ishags eigen werk richt zich op het leven van vrouwen in Soedan. Weelderige planten en bomen omlijsten de gezichten van vrouwen op haar grote doeken, en soms groeien ze in en uit elkaar als vervreemdende mens-plantwezens.
Verder lezen? Bestel het nummer in onze webshop.