Verering en ontbering
Hoofdredactioneel
De jaarlijkse pelgrimage naar Mekka, de hadj, is een traditie die teruggaat tot de pre-islamitische tijd. Inmiddels volbrengen per jaar tussen de 2,5 en 3 miljoen moslims de bedevaart, daarbij gebruikmakend van moderne transport- en communicatiemiddelen. De huidige bedevaart staat in groot contrast met het verleden, toen reizigers de nodige ontberingen en gevaren moesten doorstaan om Mekka te bereiken. Maar ook nu staan pelgrims voor talloze nieuwe uitdagingen. Eenmaal terug van de bedevaart beschilderen familieleden van sommige pelgrims hun huizen met kleurrijke hadj-schilderingen. Familie en vrienden ontvangen souvenirs, zoals water uit de Zamzam-bron waarnaar dit tijdschrift is vernoemd.
Iedereen kent waarschijnlijk de indrukwekkende beelden van moslims uit alle delen van de wereld die rondcirkelen om de Kaäba, het kubusvormige gebouw op de binnenplaats van de Grote Moskee in Mekka. Maar in het Midden-Oosten en Noord-Afrika vinden nog veel meer pelgrimstochten plaats. Lokale gemeenschappen vereren hun eigen heiligen met hun eigen rituelen. Sjiitische, christelijke en joodse gelovigen voeren bedevaarten uit naar hun heilige plaatsen. Ook deze pelgrims staan vandaag de dag voor nieuwe uitdagingen. Gedurende de oorlog in Syrië zijn de afgelopen jaren talloze schrijnen beschadigd of vernietigd. De geschiedenis van de berg Zion in Jeruzalem kent een geschiedenis waarin jodendom, christendom en islam elkaar ontmoeten en beconcurreren, en die bovendien laat zien dat heiligheid vaak niet ontkomt aan politiek.
In de koloniale tijd reisden ook Europeanen naar islamitische heilige plaatsen, met als bekendste voorbeeld de Nederlandse geleerde Christiaan Snouck Hurgronje die Mekka bezocht. Maar wat bewoog Snouck: devotie, wetenschap of politiek? Hij was niet de enige: ook P.H. van der Hoog, beter bekend als de naamgever van het merk voor huidproducten ‘Dr. Van der Hoog’, ging op hadj. Zij schreven uitgebreid over hun ervaringen, en sloten daarmee aan bij een lange traditie van hadj-verslagen die islamitische pelgrims in de loop der eeuwen opstelden.
Uiteindelijk worden de eeuwenoude tradities en rituelen die zijn verbonden met pelgrimage evengoed bepaald door hun continuïteit en vaak massaliteit, als door verandering en de invulling die de individuele pelgrim geeft aan zijn of haar ervaring. Hoe uiteenlopend de verwachtingen, ervaringen en verbeeldingen van pelgrimage zijn – ondanks terugkerende tradities, riten en trajecten – blijkt uit het katern van deze ZemZem.
Deze ZemZem is het eerste nummer dat gemaakt is door de vernieuwde redactie: sinds januari van dit jaar heeft ZemZem een nieuwe hoofdredactie, en is de bestaande redactie flink uitgebreid. Dat betekent dat u vanaf de komende maanden ook meer online activiteit van ZemZem kunt verwachten. Tussen het verschijnen van de twee jaarlijkse tijdschriften in zullen we geregeld kortere stukken publiceren op onze website. Deze artikelen kunnen over allerlei thema’s gaan die met het Midden-Oosten, Noord-Afrika en islam te maken hebben, maar zullen relatief vaak kunst en cultuur als onderwerp hebben. In de komende jaren willen wij in ZemZem meer aandacht besteden aan film, beeldende kunst, muziek, dans en andere vormen van kunst en cultuur uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. En, zoals u van ons gewend bent, zal ook literatuur een belangrijke plaats in blijven nemen in ZemZem. Als u graag op de hoogte gehouden wilt worden van deze online artikelen, kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief.
Lucia Admiraal en Josephine van den Bent
Hoofdredactie
Lucia Admiraal en Josephine van den Bent
Eindredactie
Nicolet Boekhoff-van der Voort, Nina van Kampen en Nynke van Leeuwen
Tekstcorrector
Brigitte van de Pas
Redactie
Sliman Aguersif, Hasan Alkhatib, Wessel de Cock, Tirza Gevers, Nienke van Heek, Maryse Kruithof, Sakina Loukili en Joas Wagemakers
Medewerkers aan dit nummer
Kholoud Al-Ajarma, Asis Aynan, Nelle van den Brandt, Arjen Buitelaar, Marjo Buitelaar, Rehab Chaker, Dick Douwes, Christiaan Engberts, Khadija Kadrouch-Outmany, Ammeke Kateman, Lucien Kerkhoff, Anthon Keuchenius, Martijn de Koning, Richard van Leeuwen, Lara van Lookeren Campagne, Dorieke Molenaar, Luitgard Mols, Annelies Moors, Judith Naeff, Aysha Navest, Malika Ouacha, Umar Ryad, Pooyan Tamimi Arab en Bart Wallet
In deze ZemZem
Katern: Pelgrimage
Richard van Leeuwen, Euforie en ontberingen. Het hadj-verslag door de eeuwen heen
9
Ammeke Kateman, Historische hadj-selfies? Foto’s van pelgrims in hadj-reisverslagen uit het begin van de twintigste eeuw
25
Bart Wallet, Zion: de term, de plek en de pelgrim. De creatie van een omstreden pelgrimsplek
36
Umar Ryad, Een Nederlandse pelgrim
naar Mekka. Dr. Van der Hoog en
zijn hadj in 1935
46
Dick Douwes, ‘The War on Shrines’. Geweld tegen heiligdommen en pelgrims in Syrië
54
Kholoud Al-Ajarma, Cadeaus, souvenirs en verhalen van Palestijnse pelgrims naar Mekka
62
Malika Ouacha, Aydud in Ait Hdidou. Een pelgrimage naar Sidi Hmad Oulmagni
72
Marjo Buitelaar, Snelkookpan voor persoonlijke ontwikkeling. Nederlandse moslims over hun bedevaart 81
Arjen Buitelaar, Ziyara naar Karbala. Levende sjiitische geschiedenis
91
Christiaan Engberts, ‘Iedereen alhier vindt eene reis van mij naar Mekka zóó natuurlijk’. Christiaan Snouck Hurgronje en de lokroep van de heilige stad (Recensie)
102
Luitgard Mols, Gemaakt van echt Mekka-zand. Op aankoopreis in Mekka en Jeddah voor Museum Volkenkunde
112
Khadija Kadrouch-Outmany, Antropoloog in Mekka. Onderzoek doen binnen je eigen gemeenschap (Veldwerk)
124
Rubrieken
Lucia Admiraal en Josephine van den Bent, De verhalen van anderen. Jurgen Maas blikt terug op ZemZem (Afscheid van een generatie)
132
Joas Wagemakers, Mongoolse Mamlukken, feministen in het ‘islamdebat’ en religieuze diversiteit. Over het werk van Josephine van den Bent, Nella van den Brandt en Pooyan Tamimi Arab (Proefschriften)
138
Aysha Navest, Martijn de Koning en
Annelies Moors, Jihadbruiden?
Hoe Nederlandstalige uitreizigsters
naar Syrië trouwen (Wetenschap)
148
Lucien Kerkhoff, Yunus Bahri: Een Iraakse avonturier als radiopresentator voor nazi-Duitsland (Wetenschap)
159
Dorieke Molenaar, Een moskee 2.0, dat is de toekomst (Scriptie)
169
Asis Aynan, Gatti Jemna (Column)
177
Kunst & Cultuur
Judith Naeff, Ibrahim el-Salahi en de heroverweging van de kunsthistorische canon
180
Maryse Kruithof, ‘Niemand heeft het monopolie op lijden’ (Filmrecensie)
190
Literatuur
Hasan Alkhatib, Een oprechte uitdrukking van maatschappelijke ontevredenheid. El Hizjra-directeur Mohammed Mahdi over Hongerjaren (1973) (Op het nachtkastje)
193
Rehab Chaker, De geur van vrijheid. Khaled Khalifa, vertaling door Djûke Poppinga – De dood is een zware klus (Recensie)
200
Anthon Keuchenius, Hoe een Amerikaanse marketeer Jemen verkoopt. Dave Eggers – De monnik van Mokka (Recensie)
203
Sakina Loukili & Hasan Alkhatib, Signalementen
208