Tegenwoordig leeft de meerderheid van de Joden in het Midden-Oosten en Noord-Afrika in Israël. Het kan daarom voor sommigen verrassend zijn dat voorafgaand aan de oprichting van de staat Israël ongeveer 900.000 Joden leefden in andere Arabische landen. De Joodse gemeenschap in Bagdad was de meest ‘verarabiseerde’.
Gepubliceerd in 2016/1 Joden in de Arabische wereld
De overgrote meerderheid van de Joodse gemeenschappen leeft al honderden, zo niet duizenden, jaren in de regio. In de afgelopen tien jaar hebben veel geleerden deze gemeenschappen, bijvoorbeeld de Iraakse, Levantijnse en Egyptische Joden, bestudeerd binnen het paradigma van Arabisering in de twintigste eeuw. Veel aandacht is besteed aan de Joden die het Joods-Arabisch als hun belangrijkste taal hebben verruild voor het Arabisch of het Frans. In deze voorbeelden wordt secularisatie vaak gelijkgesteld met de aanvaarding van een specifieke taal (meestal Arabisch of Frans) en de verandering wordt vaak bestudeerd vanuit een lineair perspectief van een traditioneel Joods-Arabischsprekende samenleving naar een Modern Arabischtalige of Franstalige samenleving. Orit Bashkin, autoriteit op het gebied van Joden in Irak, omschrijft deze verandering met betrekking tot de aanvaarding van het Arabisch als het beoefenen van ‘Arabische Joodsheid’ en specifiek het fenomeen van het toegang verkrijgen tot de Arabische
literatuur en cultuur als medium om zich te mengen met de opkomende seculiere Arabische samenleving als geheel.[1]
Deze lineaire progressie van verandering en acculturatie is echter relatief beperkt als we het niet vergelijken met de manier waarop deze Joden ook contact hadden met de literatuur en cultuur van andere talen, in het bijzonder Engels, Frans en Hebreeuws. De wisselwerking tussen het Arabisch, Engels, Frans en Hebreeuws in het Midden-Oosten bleef constant gedurende de eerste helft van
de twintigste eeuw.
Verder lezen? Dit nummer is helaas uitverkocht, maar u kan het nummer binnenkort digitaal aankopen via de webshop.
[1] Orit Bashkin, New Babylonians: A History of Jews in Modern Iraq (Stanford, CA: Stanford University Press, 2010), 2-3.