Terwijl de massamedia een oneindige stroom aan populaire cultuur de huiskamer inslingeren, bevindt zich op korte afstand een compleet andere wereld. De wereld van martelaars en aanslagen op internet.
Gepubliceerd in 2008/2 Populaire cultuur
Op het eerste gezicht lijken de mensen die zichzelf mujahid1 noemen ver af te staan van welke vorm van populaire cultuur dan ook. Populaire cultuur lijkt hand in hand te gaan met normen en waarden waar mujahidun zich tot op zekere hoogte juist tegen verzetten. Toch lijkt bijvoorbeeld Osama bin Laden voor sommige tieners te fungeren als een soort popidool. In Afghanistan zijn jongens die een poster van hem boven hun bed hebben hangen. In het voorbeeld hiernaast zien we naast de jongen het gezicht van zijn idool, omgeven door straaljagers en tanks, precies wat iedere jongen interessant vindt. Het verschil met een westerse poster is dat er een explosie is getekend in het midden van elke straaljager, en dat de tanks beschoten worden door drie kleine kinderen met machinegeweren.
Het concept van een poster van een idool doet op zich al denken aan populaire cultuur. Ook het feit dat de poster op een professionele manier op groot formaat en in kleur gedrukt is, verraadt dat er sprake is van een bepaalde mate van merchandising. Achter deze poster schuilt een goed georganiseerd communicatiesysteem dat wellicht niet in boodschap, maar zeker wel in vorm overkomt als een populaire cultuurstroming. Met name in de afgelopen twee jaar is het communicatiesysteem tussen mujahidun en gelijkgestemden wereldwijd steeds meer op een popcultuur gaan lijken zoals wij kennen. De drie belangrijkste kenmerken van deze ontwikkeling zijn professionalisering, het doelbewuste mediabeleid van verschillende organisaties en de totstandkoming van een eigen identiteit.
Verder lezen? Dit nummer is helaas uitverkocht, maar u kan het nummer binnenkort digitaal aankopen via de webshop.